
اولین اقدامی که برای استخدام در یک شرکت معتبر باید انجام دهید تهیه یک رزومه حرفه ای است
که بتوانید خود را به شرکت موردنظر معرفی کنید و اطلاعات دقیقی از تحصیلات، شخصیت و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه دهید.
هرچه رزومه شما زیباتر و جزئیات بیشتری در آن ذکر شده باشد تاثیر بهتری خواهد گذاشت.
در این مقاله می خواهیم نکات مهم برای تهیه رزومه حرفه ای را بیان کنیم.
رزومه چیست؟
سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه میشود.
یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل میکند.
یک رزومه حرفهای باید به گونه ای باشد که اطلاعات مرتبط با شغل، مهارت ها ویژگیهای شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.
برای ساخت Resume هیچ فرمت خاصی وجود ندارد که تمام افراد فقط براساس آن رزومه خود را تهیه کنند
بلکه فرد می تواند براساس سلیقه خود آن را تزئین کند. Resume می تواند بصورت فایل PDF، بر روی یک کاغذ و یا یک صفحه از سایت شما باشد.
با توجه به همه این موارد یک رزومه حرفه ای باید شامل موارد خاصی باشد، زیرا کارفرما به دنبال اطلاعات مفیدی در رزومه شما می گردد.
در ادامه به شما بایدها و نبایدهای یک رزومه حرفه ای را خواهیم گفت.
یک رزومه استاندارد معمولاً به اندازه دو برگه A4 است که حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلیتان می باشد و چندان وارد جزئیات نمیشود
تفاوت بین Resume و CV
Resume معمولاً یک یا دو صفحه و حاوی اطلاعات شغلی و تحصیلی شما آن هم به صورت مختصر و تیتروار می باشد.
باید برای موقعیت های شغلی مختلف تطبیق داده شود.
برای نوشتن Resume نیازی نیست که همه اطلاعات به ترتیب تاریخ نوشته شود و بیانگر تمام سوابق شغلیتان باشد.
مفهوم دیگری به نام CV وجود دارد که مخفف عبارت Curriculum Vitae است.
سندی دو یا چند صفحهای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش میدهد.
همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.
برخلاف رزومه CV باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث میشود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلیتان به دست آورد.
CV معمولاً ثابت است و برای موقعیتهای شغلی مختلف تغییر نمیکند.
اگر تعداد صفحات رزومهتان زیاد است بهتر است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانهگذاری تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظهای کاهش دهید.
انواع مختلف رزومه
رزومهها معمولاً به دو روش نوشته میشوند:
به ترتیب زمانی (Chronological)
در این نوع رزومه، سوابق شغلی خود را بر اساس تاریخ مینویسید.
که معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته میشوند.این روش راحتترین و رایجترین روش تهیه رزومه است.
رزومه هایی که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات و قابل فهم هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید می باشد.
بر اساس مهارت (Skills-based)
این نوع رزومهها معمولاً برای موقعیتهای شغلی خاص ایجاد میشوند.
در این مواقع کارجو سعی میکند تا بر روی مهارتها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند.
این نوع رزومه برای موقعیتهای شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.
یک رزومه حرفهای شامل چه اطلاعاتی است؟
سوالی که برای اکثر کارجویان پیش می آید این است که چه اطلاعاتی باید در رزومه قرار بگیرد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
هدف رزومه باید این باشد که در قالبی صحیح، ارزشهای خود را به کارفرما اثبات کند.
نقطه شروع نوشتن یک حرفهای رزومه کجاست؟ رزومه را باید به گونه ای بنویسید که برگ برندههای شما را به خوبی نشان دهد.
- به دنبال قالبی باشید که تمام مهارتها، نقاط قوت و تجربیات شما را واضح نشان دهد.
- رزومه خود را به بخشهای زیر تقسیم بندی کنید:
- هدر با اطلاعات تماس
- خلاصهای از خودتان و هدف شغلی
- تجربه کاری
- تحصیلات
- مهارتها
- بخشهای اضافی (گواهینامهها، مدارک غیر دانشگاهی، ترجیحات دیگر، پروژهها و موارد از این دست)
- هنگام طراحی دیزاین چشم نوازی را انتخاب کنید و از فونت خوانا برای نوشتن استفاده کنید.
- رزومه چند صفحه باید باشد؟ رزومههای تک صفحهای بسیار حرفهایتر به نظر میرسند اما اگر سابقه کاری شما بسیار زیاد است، پیشنهاد میکنیم که Resume خود را در دو صفحه بنویسید.
- بهتر است رزومه خود را به صورت PDF ذخیره کنید تا شکل و ظاهر آن حفظ شود و تغییر شکل ندهد.
این موضوع را در نظر داشته باشید که کارفرمایان معمولا به صورت آنلاین به دنبال افراد برای استخدام میگردند؛
بنابراین حضور خود در فضاهای آنلاین را پررنگتر کنید و خلاصهای از فعالیت و مشخصات خود در بازار کار را در فضاهایی مانند لینکدین، بهینه کنید تا شانس خود را برای گرفتن کار بیشتر کنید
اطلاعات شخصی در رزومه
اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس میشود.
در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفهای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری میکردند
اما امروزه بهتر است که عکس خود را در رزومه قرار دهید که البته این یک امر اختیاری است، بهتر عکستان از شانه به بالا بوده و لبخند بزنید.
خلاصه یا هدف رزومه
پس از نوشتن اطلاعات شخصی، میتوانید خلاصهای از خود و هدف رزومهتان با نوشتن جملاتی کوتاه که به بهترین شکل هدف شما را بیان کند بنویسید.
برای کسانی که تجربه کاری کمی دارند، این بخش میتواند خیلی حیاتی باشد. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارتهای مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف میکند.
تحصیلات
باید در رزومه خود به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کردهاید، اشاره کنید. اگر مدارک تحصیلی دیگری نیز دارید بهتر است آنها را نیز ذکر کنید.
سوابق شغلی
یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند.
همچنین سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. مهارتهای خود را بر اساس نوع شغلی که میخواهید به دست آورید، اولویتبندی کنید.
تسلط به زبانهای مختلف را در رزومه بیاورید
امروزه مسلط بودن به زبان های مختلف یک مزیت برای فرد به هنگام استخدام است
مخصوصا برای استخدام در شرکت های بین المللی، پس بهتر است اگر به زبان های مختلف تسلط دارید ذکر کنید.
علایق و دستاوردها
توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. از عبارات و جملات کلیشهای استفاده نکنید.
همچنین بهتر است برای نظمبخشی بصری به رزومه، از علامتگذاری و بولت پوینت برای دستهبندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال:
- ورزشی
- خلاقیت
- و …
یکی از مواردی که مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرد نوع علایق و سرگرمیهای شماست.
پیشنهاد میکنیم بر روی فعالیتهای گروهی تمرکز کنید.
اگر تمام علایق شما فردی باشد شما به عنوان فردی گوشه گیر که توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان را ندارید شناخته می شوید
سعی کنید علایق و سرگرمیهای داخل رزومهتان متنوع باشد.
برای مثال اگر تمام سرگرمیهایتان حول یک مسئله باشد مثلا هنری، این سوال برای کارفرما ایجاد خواهد شد که چگونه با همکار و یا مشتری که به مسائل هنری علاقه ندارد، ارتباط برقرار میکنید.
اگر سرگرمیهای غیرمعمول دارید آنها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد.
هر سرگرمی و علاقهای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را ذکر کنید.
مهارتهای ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در Resume شما ببیند عبارتند از:
- تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
- توانایی کار با نرمافزارهای Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
- توانایی جستجو در اینترنت
- تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی
اگر مهارتهای زیادی مرتبط با شغلتان دارید نوشتن یک رزومه بر اساس مهارتها میتواند روند استخدامتان را تسریع کند.
برای نوشتن یک رزومه خوب و حرفه ای کار خود را به کافی نت شمرون بسپارید.
جهت پرینت و اسکن مدارکتون به سایت دنیای چاپ دیجیتال مراجعه نمائید.